Van 17 november tot 5 december gaan we spelend leren rond 'Hij komt de lieve goede Sint!'.

vrijdag 19 september 2025

Foto's ' ik en mijn school' - schoolomgeving/verkeer





Samen met Aya ontdekten we hoe veilig in het verkeer te bewegen.




Speelgoed in de kijker. Spelen met FORMA. Deze doelen kunnen aan bod komen:

  • Kinderen herkennen en benoemen vormen (vierkant, driehoek, rechthoek, …).

  • Kinderen leren classificeren op vorm, kleur, grootte.

  • Kinderen exploreren ruimtelijke relaties: boven/onder, naast, voor/achter, binnen/buiten.

  • Kinderen ervaren constructies en evenwicht (stabiel bouwen, torens, huizen).

  • Kinderen leren ordenen en vergelijken: hoog-laag, groter-kleiner.

 Executieve functies

  • Werkgeheugen: onthouden welke vorm ze nodig hebben voor hun bouwsel.

  • Planning: stap voor stap bouwen (eerst basis, dan muren, dan dak).

  • Inhibitie: wachten tot de magneet “klikt” in plaats van snel neergooien.

  • Cognitieve flexibiliteit: aanpassen als een constructie instort of niet lukt.

Motorische ontwikkeling

  • Fijne motoriek: vasthouden, draaien en klikken van vormen.

  • Oog-handcoördinatie: precies positioneren om magneten te laten klikken.

  • Ruimtelijk inzicht: driedimensionale bouwwerken maken.

Taal

  • Actieve uitbreiding van wiskundetaal: driehoek, vierkant, punt, zijde, hoger, lager, binnen, buiten.

  • Communicatie: kinderen benoemen wat ze bouwen en geven uitleg.

  • Samenwerkingstaal: “Geef mij een driehoek”, “Ik zet dit ernaast.”

Sociaal-emotioneel

  • Samen bouwen, overleggen, beurt nemen.

  • Leren trots zijn op hun bouwwerk en dat tonen.

  • Leren omgaan met frustratie wanneer iets instort.

Creativiteit

  • Fantasierijke bouwwerken maken (kastelen, voertuigen, dieren).

  • Experimenteren met kleuren en combinaties.

  • Vrij spel stimuleren naast gerichte opdrachten.


We leerden het zebrapad goed te gebruiken. 


Aan de slag met praatkaarten rond het verkeer





Initieel schrijven: de witte lijnen van een zebrapad trekken met waskrijt.

Samen met juf Carine -onze kinderverzorgster- oefenden we op onze kniptechniek en maakten hiermee een zebrapad. 
Intens kijken: welke boekentas hoort hier niet thuis?


Na het waarnemen van een fiets, gingen we aan de slag met tandwieltjes (STEM)










Aan de slag met magnetische blokjes


We hingen onze eigen sleutel aan het sleutelraam, dit is een onderdeel van ons jaarthema.













Waarnemen van de fiets. Nieuwe woorden werden aangebracht zoals: zadel, stuur, pedalen, spaken, wiel.



Initieel schrijven: spaken van het wiel tekenen.


Puzzelen rond Cas en Lisa. Wie zijn Cas en Lisa? Cas en Lisa zijn twee vriendjes die de kinderen meenemen op ontdekkingstocht. Samen met hen leren de kleuters allerlei nieuwe vaardigheden. Voornamelijk praten, luisteren en relationele vaardigheden staan hier centraal. 





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uren oudercontact 2 december

  Oudercontact 2 december Pelle 15.45 uur     Odile 16.30...